Søppelbøtte for verbalt piss

Nylig var det en 13 år gammel jente som skrev en kronikk i Bergens Tidende. Hun ber guttepappa ta ansvar og lære gutta folkeskikk. Hun snakker på vegne av sine medsøstre, og sier at de daglig får bøttevis med kommentarer som “hore”, “flyplass” , “fitte” , “pulbar” osv. Dette er helt klart veldig trist at jenter opplever den dag i dag.

Dessverre så er det ikke noe nytt at dette forekommer i 2021, vi mennesker har vært  “slemme” mot hverandre i alle år. MEN når det er sagt så ble jeg litt provosert av kronikken som ble skrevet, FORDI så fort det er gutter og menn som sier noe til jenter så utløses alle alarmer overalt. Da skal det skrives om, snakkes om å komme til bunns i dette.

Nå er det svært mange jenter som er ufine mot gutter, og innad i jentesamfunnet generelt, uten at dette utløser noe som helst. Det virker som dette bare må aksepteres! Disse ordene som brukes i dagens samfunn er blitt en akseptert trend som slengutrykk, uten at det er direkte ment som mobbing.

Det er selvfølgelig trist at dette oppleves om herseteknikk og nedsettende ord, men hvorfor er det akseptert når jenter bruker dette mot eller til hverandre? For det gjør de, vi hører og leser dette hele tiden der ute i samfunnet. Det er viktig å ikke trekke alle over en kam, for det finnes mange unge mennesker som ikke hører noe av dette i det hele tatt.

I oppveksten med våre 3 barn så har vi sett mye rart, og det har ikke blitt noe bedre med årene, kan vel heller fortelle om en økning i mobbing, ordene har blitt sterkere og hardere mot hverandre. Det virker som mennesker mister litt respekten ovenfor hverandre. Og at dette er noe av grunnen til at det er slik. Dette er noe som har blitt forsket på i en årrekke, og mennesker har lagt ned en haug med arbeidstimer. Det har ikke ført til noe bedring som sagt, men det har nok blitt verre.

Noe av det som fremkommer i kronikken er at vi guttepappaer må ta oss i sammen, og si til gutta hvordan de bør oppføre seg ovenfor jenter. Nå er det slik at mor og far er et team, og bør snakke samme språk. Derfor bør det ikke være noe forskjell på om mor eller far snakker med barna sine.

Vi har tatt den praten mange ganger her i huset opp igjennom oppveksten, og har hele tiden bygget en god grunnmur i folkeskikk. Dette har fungert bra så langt, men ungdommer er ulike og vi kan ikke leve livene deres! Vi kan veilede på best mulig måte, men hva skjer når det ikke følger våre råd?

Når jenter står i gjenger og det kommer en gutt gående forbi, blir det ofte sendt noen bitch blikk som er ubehagelig. Dette anses som mobbing, og det hviskes og tiskes blant jentene. Både jenter og gutter svært mye å lære, og vi alle ønsker oss en hverdag hvor vi kan være oss selv, uten å måtte tenke så mye på hvilke signaler vi sender ut og hvilken måte vi prater på.

Er det språket de snakkes om her, plutselig akseptert når en jente snakker slik til en annen jente? Eller jente til gutt?

Jeg tror det er viktig å tenke litt igjennom hvilke signaler vi alle sender ut. Er vi hovne, overlegne osv så kan får man litt tilbake med samme mynt, det er litt sånn vi mennesker er satt sammen. Dette er noe vi mer og mer lærer oss å kontrollere når vi blir eldre. Både gutter og jenter kan hvis dem vil, og dette er nok noe vi må leve med også i tiden fremover.

Sosiale medier kan nok ha en stor skyld i dette, da det er enkelt å sitte bak anonyme profiler og slenge ut det man måtte ønske. Jeg tror også at dette er samfunns styrt. Ordene brukes rett som det og har blitt mer akseptert i dagens samfunn. Jeg synes det er svært uheldig at vi i 2021, ikke har kommet noe lenger enn tidligere.

Hvordan i alle dager skal vi få slutt på dette? Det hjelper nok lite hva vi forteller, for når gutta står der med gjengen sin, så kan de si ting de kanskje ikke ville sagt når de er alene, men dette er gjensidig!

Jeg synes uansett at jenta på 13 år, er svært tøff som forteller sin historie!

Vi bør alle gå i oss selv, og det er ikke bare gutta som oppfører seg dårlig. Mitt råd er kanskje å se litt hva som ligger bak de ordene. For jeg tør å påstå at det er sjelden en jente på 13 år går forbi en jevnaldrende gutt som står alene, så roper han ut de stygge ordene. Dette vil du nok aldri få oppleve. Og ja kanskje de er forelsket og at det er en måte å flørte på. For da får de oppmerksomhet 🙂

Og nei det er ingen som skal være søppelbøtte for verbalt piss!

Dette er et tema vi vil ta for oss i podcasten vår farskapet!

Ha en fin fin dag, og ta godt vare på hverandre. Vi er bare mennesker som gjør så godt vi kan 🙂

-tenaaringspappa-

 

12 kommentarer
    1. Tror det er mye sant i det du sier også i hva jeg har lest.

      Husker selv fra når jeg var liten å gikk fra å være en av de mest populære i klassen til å falle utenfor hvor det også står i dagboken min jeg hadde da. Jeg ble fortalt av foreldre hjemme at jeg måtte ta det opp med de på skolen og at de også skulle gjøre dette. Resultatet ble at jeg ikke ble trodd, fordi alle jentene som du sier ofte opptrer i gjeng dekket for hverandre. Da ble det en mot alle, resten av gutta var aldri opp til noe “avhør” for å fortelle hva de så, men med en gang det ble sett av jentene i klassen at jeg for eksempel skulle få sitte alene etter en hendelse ble det leven av at jeg ble forskjellsbehandlet.

      Jordan Peterson skriver i bøkene sine om hvordan det værste du kan gjøre i dagens samfunn er å falle utenfor i jobbsammenheng med en kvinne som mann, du har utrolig lite å stille opp med. Takk og lov for at menn ikke lenger reagerer på samme primalske nivå fra steinalderen min kvinner gjør ofte det. Ikke at kvinner er huleboere men de utnytter flokken, kolegene, gruppen, hva enn det måtte være og tar igjen på sitt hvis med psykisk tæring på de dem ikke ønsker å ha noe med.

      Ord som hore og alt som ble ropt fra guttene ble tomme ord i forhold til psykiske “krigføringen” som ble utført av jentene. Dette er også jenters måte å håndtere ting på, det er veldig lett å se hva en gutt gjør, for han tyr ofte til vold eller verbale utbrudd hvor jenter tyr til utestenging og-/eller eksludering som setter langt dypere spor i et ungt sinn hvor en da føler seg helt mutters alene til slutt. Eksempel fra mitt liv er når jeg var på besøk hos bestekompissen min i en alder av 8 og det plutslig dinger på, der står det 3 jenter fra klassen min som gir vennen min en bursdagsinvitasjon som hele klassen var invitert til utenom om meg.

      Jeg har snakket med de jeg hadde problemer med på barneskolen i senere tid, mer enn 15 år etter alt skjedde, mye av det husket de enda like godt som meg, kanskje bedre, men uansett det var generelt enighet med alle jeg pratet med og de angret veldig på måten de behandlet meg på.

      Nå er ikke jeg en småbarnsfar/mor men minstemann i søskenflokk med livserfaring jeg ikke har fått delt, siden du legger lys på det tenkte jeg at jeg ville legge til litt. Anbefaler også å se på NOE av Jordan Petersons oppsummeringer på generell adferd for kjønnene.
      Personlig tror jeg det viktigste et barn kan lære i dag er perspektiv, og den korte “reglen” etter forsvarets sambandskurs “T-T-T” – Tenk Trykk Tal. og hvordan hørte den jeg snakket til nå det jeg sa

    2. Du bør ha nulltoleranse for trakassering. Jeg synes ikke dette kommer tydelig frem når du heller trekker frem andre problemstillinger med at «jenter også snakker slik med hverandre», og at «gutter kanskje er forelsket og gjør dette for oppmerksomhet». Antar også at det er en god del frykt i bildet for en 13 årig jente som blir ropt nedsettende kommenterer fra en gjeng gutter på 18 år fra en russebuss. Hvor ofte er du redd for å bli dratt inn i en bil og voldtatt? Frykt for dette er hverdagen til mange jenter. Tenker at du som voksen mann skal være veldig forsiktig med å uttale deg om dette temaet.

      1. Jeg uttaler meg som tenåringspappa, fordi jeg selvsagt har 3 tenåringer selv! Og hele poenget er ikke trakassering i seg selv, er helt enig det er ikke greit. MEN det at dette går begge veier, og det er ingen som snakker om det når jenter er ufine mot gutter, men motsatt så utløsed alle alarmer. Der bør være likt! Ha en finfin dag🌞

        1. Så lenge du innser at du som voksen mann har et ganske begrenset perspektiv er det viktigste. Ønsker deg også en fin dag.

          1. Dummeste jeg noen gang har hørt. På grunn av kjønn skal man ha et “ganske begrenset perspektiv”. Tenker du må gjekke deg Gudrunn. #Metoo #LIkestilling #2021

            1. Stein Olav du er sikkert mann selv! Siden du ikke klarer å se denne saken fra en annen vikel enn en mansjovenistisk en! Selv følgelig vil en mann ha et begrenset perspektiv på problematikken jente får føle på!

          2. Det handler også om å se helheten i bildet her. Ikke enkelt saker. Som jeg også skrev, utløses alle alarmer når dette kommer fra gutter til jenter, men er det motsatt er det INGEN som snakker om det. Ei heller om når dette snakkes om innad i jentegruppene. Det er hele poenget mitt. Det må da være en likhet!

    3. Gutter på 18 år som roper hore til jenter på 13 er forresten seksuell trakassering. Og det var faktisk poenget med Hermine sitt innlegg.

      1. Poenget hennes var at vi guttepappaer må snakke med våre barn om oppdragelse, men mitt poeng er at når jenter roper disde ordnee til hverandre er det akseptert. Hvorfor ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg