Slik gikk jeg ned 8 kg på 6 uker, uten å sulte

Goood søndag til deg som sitter å leser denne bloggen akkurat nå, håper din helg har vært super, og at du lader batteriene nok til å ta fatt på en ny uke i morgen. Det er allerede mandag i morgen og en full uke som står for tur.

De siste ukene har jeg hatt et vekttap på 8 kg, og det har gått over all forventning. Mitt store mål er at jeg skal leve som normalt, og spise det andre i familien spiser til middag osv. Jeg har ingen mål å leve på diett resten av livet, derfor er det viktig å finne en livsstil som du trives med. Og det å gå ned i vekt er egentlig et enkelt regnestykke. Sitter du der og bare dytter inn sjokolade, propper deg full av sukker og spiser akkurat det du vil npår du vil, ja da går du selvsagt opp i vekt. Om du vil gjøre en liten forandring, kan du fint gjøre det uten de helt store grepene, men morsomme grep som gir deg energi.

Jeg leser til stadgihet om folk som går på dietter som du kun skal drikke shake, eller kun spise en type mat eller lignende, De diettene blir sjelden suksess. Du faller raskt tilbake og du legger på deg de kiloene du har kjempet av deg. For det er ikke normalt å kun drikke proteinshake, eller bare drikke vann i noen dager. Det kalles JOJO slanking i mine øyne.

Jeg har i lang tid tenkt mye frem og tilbake på hvordan jeg skal få til en endring i mine spisevaner og legge inn litt aktivitet som gir meg energi og som jeg vet jeg kan klare. Jeg synes det er gøy å se den store utviklingen på kun få uker, og det beste med det hele jeg spiser normalt. Joda jeg spiser ikke pizza, kebab og sånn type mat, men jeg skal fortelle deg litt hvordan jeg har funnet min mpåte å gjøre dette på. På min instagram legger jeg ut daglig hva jeg driver med, og hvordan jeg når mine mål. Jeg er stolt av å ha fått til dette og gått ned hele 8 kg på 6 uker. Det er faktisk 16 pakker med melange a 500 gr. Det høres jo mye mer ut 🙂

Jeg kickstartet det hele med en suppediett som varte i 7 dager, og på den kuren gikk jeg raskt ned 5,5 kg. Suppedietten finner du her. Jeg så på dette som en rensekur og den var det heller ikke vanskelig å forholde seg til. Du må forsømme noe for å oppnå noe, slik er det. Jeg er ingen personlig trener eller livsstil coach, men det gir meg også energi og gi nettopp deg den infoen, og vise deg hvordan det er å gå ned i vekt. For er det en ting jeg vet så er det akkurat dette, Jeg har i lang tid vørt overvektigk, og spis mye usunn mat, Jeg elsker hamburger, pølse, kebab, pizza og generelt usunn mat. I en hektisk familieliv, blir det ofte enkle middager som ikke akkurat er sunne. Nå har dette roet seg, og da smir jeg mens det er varmt.

En typisk hverdan kan se slik ut

Frokost : 2 stk knekkebrød husman med litt smør og kokt skinke, drikke 1 stort glass med vann
Lunsj    : 3 stk knekkebrød med litt smør og skinke, gulost eller lignende pålegg.
Middag : Varierende, men et eksempel er fiskekaker, poteter og grønnsaker. 1 porsjon
Kvelds  : 3 stk knekkebrød med litt smør og pålegg

Dette holder vanligvis for meg, om jeg er sugen på noe, så tar jeg et eple, eller lignende. Jeg spier ikke brød! Dette fungerer ihvertfall for meg, og vi er forskjellige. Finn noe som er bra for deg

Jeg er også aktiv hver dag, om jeg får det til. Går/jogger alt i fra 5-8 km. I og med at jeg har vært så tungt, er det selvsagt tungt å jogge, men etter vekttapet er går det bare enklere og enklere. Nå løper jeg fint 5 km uten å gå. Det er gøy og være i aktivitet, og som jeg skrev her oppe, så gir dette meg mye energi.

Jeg løper av og til med konemor, går rask tur med barna og er generelt i aktivitet hver dag. Dette gjør at jeg fint kan unne meg litt ekstra på lørdager. Jeg spiser godis, og nyter det med god samvittighet. Fredag er det taco, og søndag forskjellig. Jeg har også redusert mengden. Da jeg spiser kun 1 tacolompe, og det er mer enn nok for meg. I helgene spiser vi rundtstykke, det er en tradisjon vi har, og noe som er stas for alle. Der spier jeg 1 stk rundtykke med pålegg. Hva som helst av pålegg, og et par egg som er kokt som smiley.

Jeg liker å sykle, gå, jogge og være i aktivitet, og gleder meg allerede til neste tur jeg kan få i skogen. Dette har blitt min livsstil, og jeg er fast fast bestemt på at dette skal jeg fortsette med fremover. Jeg får så mye energi av dette, og legger ut mye på insta, så følg med der om du ikek allerede følger meg. Dette er jo noe vi kan gjøre sammen, og det er gøy om vi kan dele sammen hva vi driver med, kanskje du har noen ideér som andre kan prøve også. Det viktigste i det hele er at vi skal ikke gå rundt å være sultne hele tiden, og vi skal leve stort sett som normalt. For ingen kan leve med diett resten av livet.

Jeg holder meg unna snop og brus på hverdagen, og føler heller ikke at jeg er sugen på søtsaker. Jeg har nå kommet dit at jeg blir raskere mett, for magesekken krymper sies det. Den blir vant med mindre mat, og dette er gøy også.

Nå er neste mål og gå ned 10 kg, det er jo ikke lenge til, og 8 kg i minus kjennes godt på kroppen. Du bør ha et snev av motivasjon, men sammen skal vi klare dette. Om du ønsker den suppedietten jeg kickstartet med så send med en mld på insta eller snap, så skal jeg sende den til deg! Det er ikke ren suppediett, man spiser masse annet også, og jo mer suppe du spiser, jo mer forbrenner . Du oppnår suksess!

Nå sitter du der og tenker at ja dette har jeg lyst til å prøve også, du bør ha et snev av motivasjon, men ikke fortvil om du ikke har det akkurat nå. Bare begynn smått med gåturer. Så skal du se at motivasjonen kommer bare mer og mer etter hvert som du er aktiv. Det ene drar med seg det andre!

Ta kontakt om du har noen sørsmål om hva som helst, så ønsker jeg også at du skal få til dette! Jeg har trua på deg nettopp for dette funker. Glem tabletter, og dietter over flere mnd, dette funker mye bedre, og det beste med alt er at du lever stort sett som normalt.

Del gjerne

-tenaaringspappa- 

10 kommentarer
    1. Tusen takk for inspirerende innlegg! Akkurat det jeg trengte nå. For jeg klarer ikke å holde meg til teite dietter eller lage en hel haug med avansert middag for å komme i mål.
      Tommelen opp til deg!
      Jeg skal kjøpe meg en pakke med knekkebrød i morgen. Brød er min verste fiende.

    2. Tusen takk Anja, gjør det. Jeg bruker de Husman og er storfornøyd med de. Rimelig og gode!
      Dette får vi til, og vi alle lnsker jo å leve stort sett som normalt, jeg heier på deg.
      Ha en finfin søndag 🙂

    3. takk for at du har skrevet så ordentlig og ikke minst sunn diet. Er en 16 år gammel pike og har hatt en alvorlig spiseforstyrrelse selv. Derfor er jeg svært takknemlig over at du skriver tips som ikke er farlige. Det er jo mange dietter på nett som gjør folk syke. Takk for at du ikke er en av dem!

      1. Hei Ronja 🙂
        Takk for god tilbakemelding. Jeg er opptatt av av ting skal fungere, og ikke “lure” noen. Dette er gode tips fra en helt vanlig mann, og ikke en selger 🙂
        Ha en topp dag

    4. Hei. nå fant jeg det. Jeg går på suppekur nå denne uka da jeg er aleine hjemme. Er ikke overvektig, men har noen kilo for mye etter et år med korona og alvorlig syk mann. Nå er han på livsstilendringsopphold (langt ord) og jeg benytter sjangsen så kan vi starte på nytt sammen. Bli flinkere til sunnere middag og kos kun i helga, for som med deg ble det mye usunn hurtigmat. I helga derimot må vi kunnekos oss med god mat og vin. Takk for råd.

    5. Hei,
      Dette er inspirerende lesning og tenker å prøve det samme og starte med suppekuren. Etter kuren tenker jeg å spise knekkebrød istedenfor brød, og begynne å trene mer regelmessig. Men hvordan er det i helgene? Kan man kose seg litt med vin eller øl uten å sprette opp i vekt igjen? Erfaringer med det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg