Leksefri skole

Dette kan nok være et betent tema for mange, men det er mange som engasjerer seg i det. Vi hører titt og ofte om at nå skal det bli slutt på lekser. Hva er egentlig riktig å gjøre her? Jeg har fulgt 3 barn igjennom skolevesenet og vet godt hva jeg snakker om.

Dette med lekser er noe gamle greier som de drev med før i tiden, eller er det egentlig det? Er dette med lekser noe som blir tatt seriøst og gjort ordentlig, eller er det bare slik at det er om å gjøre å få gjort det. Slik at læreren blir fornøyd. Tenk deg for et press de barna/ungdommene blir utsatt for !

Nå har jo tidene forandret seg en god del de siste årene. Vi er med på aktiviteter som aldri før, og barna er gjerne på 2-3 aktiviteter. Der er jo noe som er bra og sosialt ! Barna kommer hjem fra skolen og er slitne etter en lang dag på skolen, og gjerne med masse inntrykk. De har lekt og vært i et støynivå i friminuttene. Det er nokså mye støy i gangene, når det er friminutt. Noen har nok støy selv i timene. Så ja barna våre er slitne når de kommer hjem, det er det ingen tvil om. De som har en ukeplan de skal følge, deler nok opp slik at de fordeler dette utover i uken. De kan jo like godt gi lekser fra dag til dag, for leksene må gjøres. Det er nok ikke noe mindre lekser selvom det er ukeplan. Og leksene tar vel ikke hensyn til barnas aktiviteter.

I disse elevsamtalene som det når heter, blir det sagt fra lærer at det ikke skal brukes mer enn 1 time på lekser pr dag. Kan ikke skolevesenet legge dette inn i skoledagen, slik at de slipper å få med lekser hjem. Dette har jeg stor tro på . Tenk deg alle de som er skolelei, jeg tror nok dette vil være med på å forenkle hverdagen, slik at de bl.a blir mindre skolelei! Da har de 1 ting mindre å tenke på. Og det er jo ikke alle foreldre som har ressurser til å bistå med å hjelpe osv. Samfunnet vårt har på et generelt sett blitt med hektisk enn det var tidligere, og da er det på tide at skolevesenet henger seg med på dette. Jeg mener det er helt avgjørende for å lykkes osv med skolegangen. Det er mange som gruer seg til skoledagen, nettopp fordi de ikke har fått gjort de leksene. Du kan se litt på det som om vi som jobber blir påtvunget 1-2 timer overtid hver dag. Hvem ønsker det ?

Hvem kan egentlig si at nå skal det ikke lenger gis lekser ? Hvem er “leksesjefen” her i landet ? Barna kan få dette inn i skoledagen, og da vil de samtidig være i nærheten av lærer som kan bistå elevene. For vi som er foreldre i dag lærte kansje dette på en annen måte, og da blir det helt feil det vil lærer bort. Kansje ? ikke vet jeg, men har en følelse av at det er slik i flere hjem.  Joda det finnes leksehjelp. Uansett bør leksene tas bort og vi bør se fremover og gjøre noe med det. Synes nå ihvertfall jeg.

Ønsker deg en leksefri dag😀👍

-tenaaringspappa-

 

 

 

11 kommentarer
    1. Hei! Når det gjelder lekser, så er jeg enig i endel av det du skriver. Barna kan lett la seg stresse med å vite at de skal gjøre lekser etter skolen og før (mange) aktiviteter. De er ofte sliten etter en lang skoledag. Men jeg sier ofte til barna mine at de kan hvile seg litt etter skolen, så tar vi gjerne leksene etter middag, og før aktiviteter. Banra mine har også bare én aktivitet å drive på med, så de ikke skal ha så mye å forholde seg til, og dermed også litt fritid til bare å være med venner og gjøre litt andre ting.
      En ting som jeg synes er positivt med lekser, er at barna blir vant til å være litt selvstendig, å kunne jobbe alene litt, hjemme. Selvfølgelig får barna mine hjelp hvis de trenger det, men de får prøve seg litt først og får noe å bryne seg på. Jeg tenker at de seinere i studielivet har fordeler av å være vant til å lese/studere hjemme, og ikke bare på skolen. Blir de vmt til al alt skal gjøres på fellesen på skolen, tenker jeg at det blir uvant å plutselig skulle studere på egenhånd når de kommer til vidergående og høyskolen /Universitetet.
      Jeg synes også at det med lekser kn være en fin repetisjon av det skolestoffet de har jobbet med skolen. For å lære må man jo ofte ha mange repetisjoner, og uten lekser så er jeg redd der kanskje ikke får jobbet nok med stoffet?

        1. Hvis barna skal ha en time mer på skolen hver dag, tror jeg de kommer til å bli temmelig sliten av det! Det blir som en arbeidsdag og er ikke noe særlig for små mennesker. Jeg tror det hadde kommet ganske så mange reaksjoner fra foreldre, dersom dette skulle bli satt i verk.

    2. Lekser er bra, selvsagt så lenge det ikke blir for mye. Lekser styrker også båndet mellom foreldre og skole, så lenge nan følger opp litt.
      Undrer meg over foreldre som syns fritidsaktiviteter flere ganger i uka er viktigere enn læring

        1. Greit at foreldrene vet hva barna har på skolen og at barna lærer å bli selvstendige, så litt lekser er bra

    3. Jeg kunne ikke være mer enig med deg i dette innlegget! Diskusjonen om lekser og hvordan de påvirker elevenes skoleopplevelse er utrolig viktig. Det er tydelig at du brenner for å forbedre skolesystemet og lette byrden for dagens elever.

      Jeg deler din visjon om å gjøre skoledagen mer effektiv og mindre stressende for både elever og foreldre. Å inkludere leksetiden i skoletiden er en flott idé som kan hjelpe barna å fokusere bedre på læring i klasserommet og gi dem mer fritid etter skolen.

      På min egen blogg har jeg også utforsket lignende temaer knyttet til utdanning og hvordan vi kan forbedre læringsopplevelsen for barna våre. Jeg tror våre lesere ville finne det interessant å lese mer om dette og delta i diskusjonen.

      La oss jobbe sammen for å gjøre en positiv endring i utdanningssystemet vårt. Sammen kan vi inspirere og påvirke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg