Er du avhengig??

De snakket her en dag om mobilavhengighet i en tv kanal. Er det mange i vårt samfunn som er mobilavhengig?  Er ikke alle det tenker nå jeg, de fleste sitter med den nokså synlig til en hver tid.

Hvem er ikke avhengig av mobilen i dagens samfunn? Det blir på en måte hele livet ditt, og sånn har vi skapt det. Her har vi kalender, hele telefonlista, vi har bilder. Ja egentlig alt befinner seg inne i denne lille saken. Og jeg er avhengig av mobil.

 

Hei jeg heter Remi og er mobilavhengig!

 

Jeg har ingen problem med å innrømme det:) Har du kjent på den følelsen når du drar på f.eks jobb, og du kommer på at mobilen ligger igjen hjemme? Du føler deg så naken uten denne saken. Det er lissom en del av hverdagen. Det blir lagt ut beskjeder fra skolen, går du glipp av en mld der så er det kjipt der og da.

Det er hele kommunikasjons verktøyet. De fleste som sitter i ro på en benk på et kjøpesenter, på torget eller på en busslomme. De sitter som regel og glaner på den mobilen. Jeg og gjør. Har noen timer med skjermtid i løpet av en dag. Og om det har gått en stund du sjekke telefonen din, så blir du litt glad når du kan sette deg ned i 5 minutter og se om det er noe nytt. Kjenner du deg igjen??

Men er det så farlig å være avhengig av mobilen? Barna kan forsøke å få tak i deg, du svarer ikke for telefonen ligger hjemme. Da blir de bekymret, og vipps så ruller den ballen. Nå setter jeg dette litt på spissen, men det skjønte du kanskje:) Det er vel få der ute som fremdeles sitter med fast tlf. Kan huske godt den tid det var kult å ha en trådløs fast telefon. Kunne gå rundt og snakke i hele stua, det var magisk.
Da kunne vi ikke dele så mye filmsnutt og bilder som vi gjør i dag via f.eks Snapchat. Husker godt mamsen satt ved telefonbenken i heimne da jeg var liten pojk. Kan du huske det, da satt de ikke overalt og snakket i timesvis. De satt rett opp og ned på den deilige harde telefonbenken. Det ble nok ikke så lenge i den telefonen. Så ble det mye skepsis når mobilen kom husker jeg.

 

 

Det er ikke mange år siden vi hadde en murkloss av en mobil. Det var ikke like enkelt å legge den i baklomma:) Nå er de laget slik for at du enklest mulig skal få den med deg overalt. Tenk deg å gå glipp av det perfekte bildet eller lignende. Jeg skjønner godt om du er avhengig av telefonen.  Nå lager vi oss noe god mat og finner frem godis skålen. Det er tross alt lørdag.

Ha en nydelig lørdagskveld

-tenaaringspappa-

4 kommentarer
    1. Mobilen er nok kommer for å bli ja. Veldig avhengig av den her i hus 😄 Prøver så klart å legge den bort litt av og til. Så pass at man kan ha litt kvalitetstid sammen som familie 😊 Dere må ha en fin lørdags kveld 😊

    2. Jeg er iallefall mobilavhengig og det er ikke noe jeg er stolt av. Den er liksom en stor del av livet mitt, og så mye mer enn bare noe man ringer og sender sms med. Og man føler seg rett og slett naken om man glemmer den eller legger den fra seg en stund. Den erstatter så utrolig mye. Men nå skal jeg legge den bort litt å se GrandPrix med dattra.
      God lørdagskveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg