Vi bør hjelpe våre egne først

Når man er i oslo, kommer dette svært tydelig frem. Det er naturlig nok slik i mange byer i Norge, men det blir ekstra synlig i Oslo, fordi der er det flere dette gjelder og de sitter mer synlig. Vi har vært et par ganger i Oslo den siste uken og det er spesielt 1 ting som slo meg under besøkt og som egentlig gjør meg litt sint.

Norges bistand i 2020 var 39,5 milliarder kroner til andre land. Her i Norge sitter det fattige og ber om penger som ikke har nok penger til mat på bordet. Hvorfor er det sånn i et rikt land som Norge? Er det viktigere å hjelpe andre enn våre egne, og hva har vi igjen for å spytte ut 39,5 milliarder!

Om vi bare hadde tatt 2 milliarder av den summen, så hadde vi kunnet gjort noen store grep mot fattigdom i vårt eget land. Rus politikken og andre problemstillinger bør tas tak i ASAP. Dette er ting som har vært snakket om i en årrekke, men ingenting har skjedd. Det har bare blitt verre og verre. Og hvem er det som bestemmer at det er viktigere å gi andre land bistand enn å la de bli igjen her i landet, slik at våre egne kan få det bedre?!?

Når man er i en by som Oslo så blir dette svært tydelig, det sitter mennesker med skilt foran seg. De ber om penger til mat for seg og sin familie, de ber om penger til utdannelse osv. Det står ikke på kreativiteten til disse menneskene. Og tror du de egentlig har lyst til å sitte så åpenlyst en hele dag i håp om å kunne få samlet inn noen få kroner slik at de kanskje får mat på bordet den neste dagen.

Om de kunne bestemme selv, ville de nok heller vært hjemme med sin familie og vært på stranda, gått på shopping og kost seg sammen med sin egen familie. Jeg tenker vi bor i Norge og da bør det faktisk være midler nok til at alle som bor her får et mer verdig liv.

Og nei det er ikke alle vi kan hjelpe, det er jeg fullstendig klar over. Men at vi fint kan bruke mer midler på våre egne, enn å sende ut av landet det er jeg overbevist om vil ha noe å si!

Det er jo en svimlende sum det er snakk om her, og hvorfor sender vi de ut av landet, hva får vi igjen for dette? Er det fattigdom vil gir bistand til, så er det fattigdom i Norge og!

Hadde jeg vært i en slik situasjon hvor jeg må tigge til meg penger for å kunne overleve hverdagen, hadde jeg blitt forbannet over at vi sender såpass mange penger til andre land som har fattigdom!

Jeg er fullstendig klar over at mange av tiggerne ikke har så dårlig råd som de gir uttrykk for, men det hele handler om at vi bør hjelpe våre egne før vi hjelper andre!

Det er på tide at ord blir til handling, og ikke bare snakkes om!

Nyt dagen videre

tenaaringspappa

8 kommentarer
    1. Herregud, så befriende det er å finne andre som også mener dette, og ikke minst tør å stå for det! Jeg er så forbannet lei av at et slikt syn vekselsvis blir imøtegått med rasismebeskyldninger og egoiststempel, for det er jo ikke det det handler om!
      Det er f.eks en grunn til at regel nr.1 hva førstehjelpsinstruksen på fly angår er å sørge for seg selv først, for å si det sånn.. Selv har jeg spesielt hengt meg opp i dette med avslåtte søknader om livsviktig behandling grunnet prisen.. Jeg mener.. De kan ikke gi en norsk skattebetaler en behandling på en skarve million pr. år, mens det er helt greit å skippe 39,5 milliarder ut i det store intet!? – Ikke for at det er noe mindre horribelt det du påpeker her.. – Ja, nå skal de jo ikke lenger ha lov til å be om midler til å overleve heller, da synet av folk som må tigge til livets opphold visstnok er ‘for meget’ for de besteborgelige..

    2. Hvorfor er det de aller verst stilte i verden du vil ta disse pengene fra? Norges samlede utgifter er i beregnet til 1,5 BILLIONER kroner. Det er ikke slik at det ikke ville vært rusproblemer i Norge hvis vi ikke ga ei eneste krone til verdens aller verst stilte. Det er ingen som sulter i Norge. Nei, trygda dekker kanskje ikke forbruket av heroin og alkohol, men jeg mener det er helt feil å sette disse to gruppene opp mot hverandre. Ta heller pengene fra oss feite i middelklassen. Gi oss 90% sykelønn . Da har vi til utgiftene våre, og SAMTIODIG råd til å hjelpe de aller, aller svakes blant oss, UTEN at det er bistandsbudsjettet det går ut over.

      1. Er ikke enig der, i et så rikt land som Norge bør ingen bo på gata, rusproblematikken bør bli bedre. Og de 39,5 milliardene burde vært brukt her i Norge synes nå jeg

        1. Alle har en adresse i Norge, også de som “bor på gata”. Enig i at ruspolitikken må bli MYE bedre, men smålig og direkte hjerterått å mene at verdens aller rikeste land ikke skal hjelpe folk i land som er langt mindre heldige enn oss. At du til og med tok med DESIMALEN i 39,5 regner jeg med betyr at du ikke vil vi skal gi NOE til fattige land. Nei, sorry, der er ikke jeg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg