Skal jeg virkelig betale 2 kr for pose

Vi er i butikken hver uke, og jeg har den siste tiden tenkt mer og mer over en ting, er det virkelig riktig at jeg skal måtte betale hele 2 kr for 1 pose når jeg eller legger igjen mange tusen kroner hver eneste måned i den butikken. Jeg kan ikke helt forstå at det er riktig. Alle de varene kan jeg selvsagt ikke bære hver og en utenom i en posen, men her snakker vi mange tusen kroner så må jeg i tillegg betale 2 kr pr pose!

Jeg føler ikke det er helt riktig. Jeg kan selvsagt forstå at jeg må kjøpe en pose når jeg ellers ikke har handlet noen ting, men trenger kun 1 pose. Da er jeg med. Men jeg kjøper mange varer i butikken hver uke, og jeg er jo ikke alene om det. Burde ikke butikken spandert den posen på meg, slik at jeg får med meg varene hjem? Joda jeg kan selvsagt ta med meg pose hjemmefra, men den har jeg jo også måtte kjøpe i en annen butikk.

Jeg vet det ikke er snakk om mye penger, men når du ser den søppelsekken full av bæreposer du har der hjemme, så kan du begynne å se verdien av hva en pose har å si på budsjettet!

Jeg er lojal mot lokalbutikken, men synes ikke de gir så mye som en krone tilbake til oss kunder. De svarer ofte med å øke i pris, og skal vi bare finne oss i det? Er vi ikke tydelige nok i språket? Vi har jo ikke så mange andre valg da enn å handle i butikk, for mat og varer må vi ha!

Det er ikke noe bedre når du svinger innom en klesbutikk. Der har jeg erfart at det tar 3 kr for pose i enkelte butikker. Her er jeg grei mot din butikk, og det du gir meg er at jeg må betale 3 kr for en pose.

Kan godt hende jeg tenker helt feil, men synes du det er riktig? Dette gjelder nok spesielt i matbutikker. Der er det mye smått, og det skal bringes med hjem. Det er en selvfølge at vi må ha dette i en pose!

Den prisøkningen de har gjort er nok til å dekke flere poser for hver kunde pr uke for å si det sånn 🙂

Jeg vet som sagt at dette ikke er snakk om mye penger, men litt prinsipp!

Hva tenker du´a?

tenaaringspappa

9 kommentarer
        1. Forstår egentlig ikke problemet. Som du selv sier betyr de to kronene absolutt ingenting for din lommebok, men enormt mye for en butikk, og gigantiske summer for en butikkkjede. Min butikk, Hoftepluss, kjøper poser for om lag 50-60 000 kroner i året. Innprisen er , hvis jeg ikke husker feil, 1,25 krone inkl. mva. I tillegg skal senteret ha 6-10% av omsetningen, skatt moms, lønn osv. osv. Skjemmes ikke det grann over at kunden må betale 2 kroner for å få med seg varene.

    1. Jeg tar med meg poser i butikken, gjerne gjenbrukspose som fås kjøpt i de fleste butikker. De bruker jeg om og om igjen.

    2. Nå er det jo miljøavgift på plastposene. Avgiften går ble.a til rydding av hav og strender.
      Så hver platpose du kjøper, bidrar til å rydde opp etter alle plastposene som havner der de ikke skulle. Kjøper vanligvis papirposer. Litt dyrere, men veldig fine å resirkulere papp og papir i. Kastet hele greia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg