Sjekk denne æ, skrevet på Fre´iksta dialekt !

Hællæ!

Nå sitter jæ hær og ska prøve mæi på et innlegg såm er skrevet sånn som vi prekær i Østfold, nærmere bestemt i Fre’iksta. Det har sæi sånn at vi prekær veldi brett her i byyyn, å det ærnte så enkelt å henge me for andre som prøver å fårstå hva såm blir sagt!

I Fre’ikstad trur fålk at vi båræ tællær rundt på vållæne hele da’n. Men dær ska jæi fårtelle dæi at det ær ente båræ det vi driver me! Vi går åsså på ærbe, på skole, og vi badær om sommærn. På vinter’n kan vi ente tælle på ski, hva heter det da æ tru?? Gå på ski sier vi da. Men går vi på ski æ? Eller hva ær’e vi kan si om det æ!

Har du tenkt åver det at vi skriver ente ofte på den måten vi prekær på…Vi skriver såm vi har blitt lært. Det er normalt det, at vi gjør’e sånn! Hællædussen nå går’e på skinner her, men det ærnte så lett å skrive sånn som dettæ. Har´u prøvd å skrive på den måten du snakker på æ? Hællæmåne det er ente så lett å gjøræ.

Jæi er en mann fra Fre´iksta som til dagli prekær en god del penære enn det som er kjent for følket fra Plankeby´n, Vi er nok ikke døm i Østfold som prekær bred´æst. Døm fra HaLden prekær ennå bredære, døm har en bre L som de har i ord´a sine. Den har vi ente her i by´n.

Jæi kan jo fortelle dæi litt om meg sjøl første jæi er´igang. Ær en kæll født i Særp, men åppvåkst i Frei´ksta, har bodd der det meste´a mitt rike liv. Det ærnte så gæli det syn´s jæ. Har faktisk rundæ 41 år, og det gikk jo som en drøm det, varnt´e så gæli det!

Har en nydelig konemor, og 3 ungdommær som det er full fart med. De årnær og styrær med sitt. Hællæmåne dær går det unna kan du si. De sparær ente på kruttet de. Sånn ære baræ. Nå syns jeg det bynnær å bli ille vansk´li å skrive sånn hær, og det er på tide å publisere dettæ skriveriet. Så får vi se om du fårstår noe av det som er skrev´i . Han Raymond kjenner´u sikkert, han satt jo dialektæ vår på kartet kan du si 🙂

La oss sett´i gang med dialekter, og så kan vi se åm vi skjønner bær´e av det som blir skrevi.

Ærr´u klar æ? Nå kjører vi på!

Skriv gjerne en kommentar her under på din dialekt, det hadde vært tøft 🙂

Go´sommer til dere alle

Prekæs

tenaaringspappa

2 kommentarer
    1. Jeg er jo født og oppvokst i Fr.stad, og ‘hærja i by’n’ en hel relativt utagerende ungdomstid igjennom *hehe*. Men jeg er blant de som aldri hat hatt noen utpreget dialekt..
      Hva dialekt skriftlig angår, så er det et fenomen jeg ikke evner å forstå meg på i grunnen.. Jeg mener.. Det er jo unektelig langt tyngre å lese en tekst på dialekt! Jeg stotret meg jo til og med igjennom denne teksten som er skrevet på den dialekten jeg har omgitt meg med halve livet *haha*. I mine øyne, burde man kunne la skriftspråk være skriftspråk, med bestemte stavemåter og grammatikk, og la dialektene være forbeholdt det muntlige 😉
      Men når det er sagt, så har vi jo sånt som ‘hæll kælv i ælva me gummipælær’, flatære ballær på vingæne, guttær’, ‘tælle neri kjosken’ & ‘skarru pjalle i hælja?’ *hahaha*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg