Jeg har gått ned 15 kg på denne måten

Min veiedag er fredag, jeg gleder meg masse til hver eneste fredag, for da blir resultatet synlig for den jobben jeg gjør hver eneste dag. Det jeg står i, de til tider vanskelig beslutningene. Det er et hav av fristelser jeg passerer hver eneste dag. For det skal nevnes at jeg er en mann som er glad i godis, sjokolade og snadder. Det har vært synlig på min kropp i mange år.

Jeg bestemte meg i april 2020 for å gjøre en endring i min livsstil. Nå var det nok og jeg følte meg klar. Jeg var bestemt på å gjøre en endring! Det er noe jeg har sagt tidligere, men da har jeg ikke lyktes med vektnedgang. Jeg er veldig god på å tenke at i morgen skal jeg starte, nå skal jeg gå ned mange kilo. Det varte helt til jeg kom over et vanskelig valg med god mat, fet mat osv. Jeg skal være helt ærlig å si at jeg elsker burger, kebab og den type mat. Det har gått en del av denne mat typen igjennom mine spiserør. Jeg angrer hver eneste gang!

MEN jeg passerte 40 år og ventet på det rette øyeblikket til å starte. Fikk en gylden mulighet under korona utbruddet. Da satt vi mye hjemme. Jobbet hjemmefra med hjemmekontor og hadde generelt mye tid. Det skjedde ikke så mye annet enn å bruke tiden inne eller å gå tur. Vi ble flinke til å gå tur. Det var mange mennesker som brukte mange timer ute i det fri. Vi ble en tid gode på å komme oss ut i skog og mark. Der føltes det trygt, og friluften ga oss ny energi.

15 kg, det er faktisk veldig mye, og jeg har alltid sagt at jeg skal leve stort sett vanlig, MEN skal bruke hodet i matsituasjoner. Det er viktig å være bevist på hva du putter i munnen. Vi har som kjent tacofredag hver uke, og elsker taco. Blir ikke lei det for å si det sånn. Jeg har tidligere spist 2, noen ganger 3 tacolomper avhengig av hvor sulten jeg har vært. Jeg har redusert dette til KUN 1 lompe med innhold selvsagt. I helgene spiser vi alltid rundstykker, egg og en hyggelig frokost setting. Vi dekker bordet og dette er noe hele familien ser frem til. Der kan man fort ryke på en smell og spise 2 og 3 rundstykker. Det smaker veldig godt. Jeg har redusert til 1 rundstykke. og gjerne 2 smiley egg.

Det var litt leit i starten, men nå blir jeg mett og magen venner seg til dette. Det handler om å gjøre små grep i hverdagen. Det å spise flere runder med middag er heller ikke bra. Det holder med 1 porsjon, selvom lysten din sier noe helt annet. Den vil at du skal spise mat som om det er det siste du gjør.

Det krever en god porsjon selvdisiplin og en dose med godt humør. For går du rundt og er sur og grinete på alt og alle, så er det ingen vits. Da kan du like gjerne la vær. Jeg kjører en hard disiplin og holder meg til det som er planen den dagen. Jeg svinger ikke innom og kjøper en japp, for da vet jeg hvor hardt jeg må jobbe for å jogge den av meg igjen. Det er en hard læring akkurat det der.

Jeg spiser til frokost 2 knekkerbrød, 3 til lunsj, vanlig middag, men liten porsjon. Samt at jeg drikker mye vann igjennom hele dagen. Jeg spise rikke noe mellom middag og kveldsmat, da er det knekkebrød som står på menyen. Det går i knekkebrød, og det er digg. Noen tenker at knekkebrød det blir man ikke mett av, det gjør man.

Jeg holder humøret oppe på jobb, hjemme og når jeg jogger. Jeg har ikke vært den helt store joggeren, men har gått mye tur noe som har vært enklere. Jeg elsker i dag å jogge i skogen. Det er tiden jeg bruker til å blokkere ut alle tanker. Og jeg kjenner en frihet av å parkere der jeg vanligvis løper og gleder meg til hver løpetur.

Nå løper jeg som regel hele runden ved 5 km, 7 km, 8 km osv. Det er gøy, og jeg kjenner det har skjedd mye positivt med kroppen! Alt er enklere, og ting er enklere å utføre. Jeg får energi og masse motivasjon når jeg får f.eks snapp av at noen er ute å løper osv. Så send meg snapp når du er ute, det holder meg oppe. Jeg føler jeg har så mye energi hver dag, og vektnedgangen har gjort noe med meg!

I løpet av en uke kunne jeg gå ned hele 1,5 kg! Er stolt og glad for at jeg får det til, og det er nå kampen må kjempes videre. Det nytter ikke å late seg nå. Det har jeg heller ingen planer om.

Trenger du råd eller tips, er det bare til å ta kontakt 🙂 Jeg håper å kunne inspirere deg også til å ta grep om du går med planer om å endre livsstil.

Jeg heier på deg, og dette får du til om du vil! Følg meg gjerne på insta eller snap, og la deg inspirere 😀

tenaaringspappa

2 kommentarer
    1. Vart imponert og motivert av deg:-)Sjølv om eg er bestemor og ingen jogger er det det å ete mindre som er vanskelig.Det å stoppe etter ein liten posjon,eller etter det eine rundstykket:-)

      1. Hei 🙂 Takk for gode ord, ja den overgangen kan være utfordrende i starten. Kroppen venner seg raskt til endringer. Og den lykkefølelsen av å føle seg mett etter 1 rundstykke for eksempel er fantastisk. Og inspirere andre skal jeg fortsette med, det gir meg også energi 🙂 Ha en finfin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg