Jeg har en merkelig tvangstanke

God mandag

Håper du har ladet batteriene og er klar for ei ny uke. Det er en uke knyttet til mye spenning rundt tiltak osv. Kanskje åpner det meste opp, slik at vi får tilbake hverdagen vår. Vi ønsker jo og gjøre som vil vil, uten at noen bestemmer over oss sånn er vi mennesker skrudd sammen 🙂

Du har sikkert hørt om ordet tvangstanker, det er noe du bare MÅ gjøre for å få ro i sjela, kort fortalt. Mange mennesker har ting de må gjøre, selv om de ikke ønsker og gjøre det, men allikevel ikke klarer og motstå. Det er slitsomt, og oppleves som en byrde de bare må igjennom. Et eksempel på en tvangstanke er at man må vaske hender 4 ganger etter toalettbesøk eller lignende.

Frykt for bakterier er det mange har, og kanskje må de vaske hender, tørke, vaske hender, tørke osv mange ganger som sagt. Vi klarer ikke slutte med det, da frykten er større en konsekvensen.

Jeg har en syk tvangstanke hvor jeg teller mye. F.eks når jeg kjører i en tunnel kan jeg telle alle taklamper, og på slutten legger jeg sammen det som er i midten, altså tallene. Eksempel, det er 8 taklamper, da er det 7 i mellom. Det er tilsammen 15. Sånn gjør jeg med alt som kan telles. Det er ikke rart jeg sovner med en gang jeg treffer puta på kvelden!

Det er vanskelig og forklare hvorfor jeg gjør det, men jeg bare MÅ. Og gjør jeg det ikke, blir jeg sittende og tenke hvor mange var det egentlig der….Og sånn kvernes det.

Slitsomt ja, men klarer ikke slutte. Hvis jeg skal trekke ut noe positivt fra dette, er det at jeg holder meg matematisk oppdatert til en hver tid.

Jeg kan snakke med et menneske så ser jeg de i øynene, så tenker jeg 2 øyne, 1 i mellom det blir 3 tilsammen. Det er jo passe håpløst, men sånn er det alts og en tvangstanke er ikke det lett og legge fra seg.

Jeg har tenkt, er det egentlig en tvangstanke er eller det en diagnose på dette. Jeg er ingen fagmann her, og kan heller ikke stilles slike diagnoser, men er det noen der ute i den store verden som vet hva det kan være så setter jeg pris på din tilbakemelding. Send meg gjerne en mail og om du ønsker. Kanskje jeg kan få noen gode svar, og kanskje jeg kan slutte med dette på sikt? Det skal ihvertfall dere få vite om 🙂

Har du noen tvangstanker?

Nå skal det telles videre i hele dag 🙂

Ønsker det en finfin mandag

tenaaringspappa

2 kommentarer
    1. Jeg tror nok mange mennesker kan ha litt sånne ting du nevner her, uten at det trenger å være hverken unormalt eller en diagnose. Men det du beskriver kan også gå under diagnosen tvangslidelse. Men den diagnosen krever at du bruker endel tid på disse “ritualene” iløpet av en dag. For én tvangstanke eller to kan alle ha, og det er helt normalt 🙂 Og mennesker liker symmetri. Og så er det en forskjell på om du MÅ gjøre det, og ikke klarer slutte. Eller om det bare er en litt rar vane. Hvis det gir mening.

      1. Det gir mening i det du skriver, det rare er at jeg gjør det ofte helt uten å tenke på det, men gjør jeg det ikke så er jeg også klar over det. Jeg holder hodet i gang med enkel matematikk, så noe positivt er det nok i dette 🙂
        Takk for din tilbakemelding

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg