Jakten på leselysten !!

Hver eneste ferie og ellers når jeg har fri, har jeg store planer om å ta et stort steg nærmere det å bli en mann som liker å lese bøker. Det ser så ufattelig digg ut å bare sitte der og krype inn i boka. Ta et stort steg og bare leve deg inn i det du leser. Tenk så fantastisk. Når vi drar på ferie, øker mine ambisjoner at nå! i løpet av denne ferien , skal jeg bli en bok elsker. Jeg pakker gjerne ned 2 bøker spesielt når vi skal til fjells, de som er rutinerte her sier bare at det handler om prioritering. ÅÅÅja er det virkelig sant. Så om jeg bare setter med ned med den ene boka jeg har i sekken, så går dette bra.

Jeg setter med ned jeg, kanskje under et teppe, og foran peisen, det er DET mange gjør og det ser så flott ut. Jeg setter meg da ned med 1 av 2 bøker som jeg har pakket med og setter igang. Første side er lest…Jadda jeg er nærmere slutten enn jeg var før jeg begynte…Kan fint lese 2-3 sider, før jeg hører pappa…..Kan du komme hit litt….Hehe jeg sier far leser, i håp om forståelse. De viser utmerket forståelse og jeg leser videre. Ordene krysser hverandre og ser ut som spanske ord som har snudd seg opp ned!! I alle dager, er det sånn det skal være tenker jeg. Er ikke det folk sier. De nyter jo boka fullt ut, hvorfor kan ikke jeg komme dit. Jeg har egentlig veldig lyst til det. Sette meg ned med en bok og ta livet helt med ro den dagen. De som er rutinerte bokormer lever seg inn i hver eneste side.

Jeg legger straks den boka fra meg, for nå husker jeg ikke lenger hva jeg har lest. Herlighet kan det være så vanskelig å sette av tid til å lese bøker. Jeg hadde med meg 2 bøker som har fått gode anmeldelser, dette skal faktisk være meget spennende. Jeg får ikke dette helt til, og må bare innse at bøkene blir med hjem igjen, ulest. Eller jeg leste jo hele 5 sier. Jeg kan fortsette når jeg kommer hjem. Det koker jo helt bort og boka blir stående på hylla og samler støv. Innen jeg skal ta frem den samme boka som jeg startet så har jeg glemt alt som jeg leste de 5 sidene. De samme bøkene har jeg det siste 2 årene hatt med meg til hytta, i håp om at jeg skal få lest. For jeg har så lyst, det står ikke på lysten.

Nå i vinterferien kjører jeg en ny strategi, jeg har lagt igjen de 2 bøkene jeg som regel pleier å ta med meg hjemme, de står i bokhylla. Og jeg har tatt med en helt ny bok, jaja jeg fikk den i gave for et par år siden. Men jeg har jo ikke fått lest den heller. Nå som jeg kjører den nye strategien er det store muligheter. Det er jo bare å finne den tiden! Dagene går og vi har vært her 1 døgn, men det eneste jeg har gjort med den boka er å ta den ut fra sekken, og lagt den på bordet. Slik at den ihvertfall er synlig. Boka blir liggende så langt og jeg har ikke funnet noen tid så langt denne ferien eller. Ambisjonene er der og det er jo fremdeles mange dager igjen. I dag startet konemor på sin bok, for hun får det til. Hun setter seg bare ned og leser og forsvinner inn i boka. Hun humrer og ler og synes dette er en bra artig bok. Jeg blir helt gira og kaster et blikk bort på den boka jeg har tatt med. Jeg får ikke helt til dette jeg. Finner ikke helt den roen til å sette med ned og lese boka, men det ser helt fantastisk ut, og all ære til deg som er bokorm. Du er flink og får det til, det å prioritere dette.

Jeg må nok bare innse at jeg ikke er noen bokorm, og blir nok ikke det denne delen av året. Jeg vil så gjerne, og håper en dag å kunne sette meg ned. Den største fienden er nok mobilen, den tar mye tid av dagen. Her skjer det mye spennende hele tiden. Jeg har til og med forsøkt lydbok, det er jo så fantastisk. Folk der ute hører på dette på vei til jobb, skole osv. Etter 6-7 minutter ut i lyd boka, klarer jeg ikke lenger å fokusere. Jeg begynner å tenke på noe helt annet, og må bare gi opp det opplegget. Det er faktum at jeg er mislykket når det gjelder bøker og lydbok. Jeg må bare innse at jeg ikke er helt der akkurat nå, MEN 1 dag skal jeg komme dit at jeg får dette til. Hei jeg heter Remi og jeg vil gjerne kunne lese bøker eller høre på lydbok.

Har du noen gode tips til hvordan få dette til, så er jeg svært takknemlig om du kan gi meg til tilbakemelding på det.

Nå slenger vi frem noen skåler med godis og skal nyte lørdagskvelden på HØTTA!

Ønsker deg en nydelig lørdags ettermiddag

-tenaaringspappa-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg