Grønne fingre, er det noe vi er født med?

Det er søndag, det  er 5 grader ute, og rett og slett ikke noe sikkert vårtegn i seg selv. Det er trasig å våkne opp og flere steder i landet vårt snør det. Det er meldt, så det burde ikke være noen overraskelser. Det som er kjipt å tenke på, er at det har vært mange fine og varme dager som har fått folk til å så frø, sette ned blomster og skape en fin hage for mai. Det er jo vanligvis det vi gjør i mai måned. Blir det ødelagt nå tro? Er alt dette gjort forgjeves? Det tåler forhåpentligvis såpass, at det ikke skal bli ødelagt med en dag nært nullpunktet!

Jeg tenker hver vår at jeg skal bidra til å plante, og sette ned blommor i potter, og bidra med mitt til å få en flott hage. Men kommer alltid til krot, for jeg har ikke den kunnskapen som f.eks konemor har. Jeg skulle mange ganger ønske at jeg også hadde grønne fingre, men det har jeg overhodet ikke. De gangene jeg har grønne fingre, er når jeg har klippet gresset og tømt beholderen noen ganger. Da kkan jeg også skryte av at jeg har grønne fingre👏👏

Er dette noe vi er født med, konemor er flink. Det er stort sett hun som pusler med dette og får en fin og koselig hage og uteplass. Det ser litt gøy ut, og finne de rette plantene og få en lun og flott hage. Er vi født med det, eller er dette noe som kan læres? Kan vi lære å få grønne fingre? Pr nå virker det ikke helt slik. Der er jeg mann, og skjønner ikke så mye av det. Blir alltid fasinert når et frø plantes i jord, og det blir til en flott blomst. Men der stopper min kunnskap.

Her skal det blir røtter

Det er kanskje best jeg holder meg til gresset, da er jeg jo med på å å holde uteplassen fin. Så får konemor ordne slik hun vil. Tror nok det er smartest! Jeg kan kanskje tilegne meg den kunnskapen ved å lese meg frem til hva som er hva og hvor dette skal plantes osv, men det med bøker vet du jo hvordan jeg er. Det går ikke! Leser 1 side og da har jeg jo ikke fått frø ned i jorda en gang. Så det er ikke enkelt.

Jeg overlater dette til konemor, så kan jeg styre med annet! Jeg kan jo ta igjen en del når det gjelder husarbeid. Det kan jeg, og sånn er nok jeg født. Født til å bidra som det heter. Det er liksom helt ok for min del. Jeg trives med det!

Nå har vi satt ned mange ulike typer frø i jord, i mange forskjellige potter. Vel å merke så står de inne, så blir det jo spennende å se hva som skjer og når det kommer noe på de. Vi gjorde et forsøk på å plante en mango sten her en dag, det skal visstnok bli en flott grønnplante. Den ser det her. Det er litt gøy å se hva det blir ut av den. Skal jobbes litt med, for den skal jo ikke bare legges i jord, ta kontakt så skal jeg gi de deg info om den, hvordan du får blommor på den!

Mango plante

Jepp så hva er fasiten, er man født med grønne fingre eller ikke?

Ha en magisk søndag

Vi blomstres

tenaaringspappa

2 kommentarer
    1. Likte innlegget ditt jeg.
      Grønne fingre er nok ikke noe vi er født med, men kommer gjennom interessen for blomster og hagearbeid. Jeg hadde en mor og far som var ivrige hobbygartnere, så jeg har vel «nesten» fått det inn med morsmelka og lært mye av dem.
      I dag er det jeg som er den ivrige hobbygartneren. Det gir meg glede og energi og grave i jorda og se ting spire og gro. Gleder meg til hver vår, og har alltid nye prosjekter på gang.
      For å lykkes trenger man ikke grønne fingre, men en må like og holde på med hagearbeid🌷🌷🌷

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg