Barnet ditt skal på fest hvor det er alkohol…

Vi foreldre står ovenfor mange dilemma i løpet av en dag. Når barna er yngre er det mye trass, stahet og til tider svært vanskelige barn. De vet svært godt hva de vil når det er for eksempel 3-4 år. Det er en deilig tid. Da har du ofte mest lyst til å ta den ene og denge den andre med. Vi har alle vært der, og det hender vi bryter alt som har med god foreldrerolle og gjøre. Det kan komme noen gloser ut av oss som ikke hører hjemme, og vi vet det er feil. MEN det glipper ut av oss. Det kan være fordi vi er trøtte, slitne og har egentlig bare mest lyst til å være helt i fred, uten noen rundt oss:)

Det er nok av utfordringer underveis vi står i, og det hender vi bare gir etter for å få den saken ut av verden. Selv om det ikke er helt etter boka, spiller det ingen rolle!

Når de blir ungdommer, er de i ferd med å finne sin plass. De ønsker er mer tydelig plass enn som barn. De ønsker å ha en mer tydelig stemme i familien, og de ønsker å blir hørt. Det er helt greit, og det gis rom for det:)

Det er mange foreldre som spør meg om en del ting, noe som er svært hyggelig. Det som er et tema nå om dagen, er ungdom og fest. Hva skal foreldre gjøre, og hva bør foreldre gjør når ungdommen på 14-15 år forteller deg at de skal på fest? eller at de skal hjem til noen, og de forteller at de har hørt rykter om alkohol der, samt at noen snuser og kanskje røyker. Ja hva svarer du på det. Skal de la de gå dit? Skal du nekte de å dra. De viser deg øyeblikkelig stor tillit ved å si at det er alkohol der.

Du er i slike sammenheng nødt for å vurdere individuelt. For ingen barn er like, og det er du som mamma og pappa som kjenner barnet ditt best. Om du kan stole på de nok til at de ikke rører alkohol eller ikke.

En ting er klinkende klart….Vi kan ikke skjerma barna fra alt. De er nødt for å få den muligheten til å vise deg hva de står for, og det er slett ikke sikkert at de rører alkohol selv om det er tilgjengelig der.

Det er flere ting du kan gjøre som kan være prevantive. La de dra om du kjenner det er rett, men si at du kan kjøre de og hente de. Dette gjør at de umiddelbart vil ta seg litt sammen. Det kan være nok til t de holder seg til brus den kvelden. Henter du de, får du et raskt innblikk i hvordan huset der er i ser ut, hvilken type ungdom som er der.

Si også til ungdommen din at du gjerne kan kjøre hjem venninne gjengen også. Da får du et ennå brede innsyn i hva dette er for noe, og det kan være du avduker mye her. Kanskje din ungdom ikke har rørt noe, men venninnene har smakt eller lignende. Det er en fin måte å avdekke slike ting på. Det kan også være en god idé å snake med foreldrene til de andre som skal dit, om du vet om flere.

Du skal her være forberedt på at det selvsagt er kleint, men ved slike oppfølginger bryr du deg om ungdommen, du gir de rom. Noe som er viktig å gi de.

Dette får du til, jeg heier på deg!

-tenaaringspappa- 

6 kommentarer
    1. Ikke lett å hente noen på fest når man ikke har bil da. Det var min situasjon da ungene ble tenåringer ( og jeg var alenemamma. Deres far alkoholiker….) . På toppen av alt er jeg omtrent avholdsmenneske , men jeg har aldri vært fanatisk på andres vegne. Det betyr ikke at de fikk tillatelse til å drikke alkohol når de ikke var gamle nok. Men jeg visste de gjorde det. De våget bare ikke å komme hjem i sjanglende tilstand eller altfor sent, for da ble det jo sent for mamma også. Jeg satt konsekvent oppe og ventet, jeg. Blid og pratsom. Jeg er fremdeles bomsikker på at de hatet at jeg ikke la meg før de var hjemme. 😁Vi var heldige på en måte: Rusbrusen var ny, butikkene stappfulle av ulike typer, og jeg oppdaget fort at det der var populært blant jenter særlig. Ihvertfall til en del oppdaget at det var x antall sukkerbiter i det meste…haha. Ligg unna sterk sprit, hold dere til annet, pleide jeg si når vi hadde alkoholdiskusjoner. Da to av mine kom slepende hjem på en for meg ukjent venninne som var så full at hun måtte bæres og slepes hit, da visste jeg at mine elskede “barn” hadde lært nok. De tok ansvar for en som ikke kunne ta vare på seg selv. Vedkommende bodde over en mil i motsatt retning, ingen hadde penger til drosje,og de hadde helt korrekt vurdert henne slik at hun kom til å bli liggende i grøfta et sted på veien. Dermed tok de henne hjem hvor hun fikk en seng og dagen etter mat. Ringe foreldrene hennes? Nei, de ville ikke opplyse dem om hennes tilstand..man sladrer ikke. Ok, da så, sa jeg tvilende og tenkte i mitt stille sinn at da fikk jenta selv forklare sine foreldre ting og tang..om de da brydde seg om hva hun holdt på med. Dette er mange, mange år siden, og jeg aner fremdeles ikke hvem hun var. 😏

      Fy flate,, så glad man er når de er blitt veldig voksne og har etablert seg utenfor barndomshjemmet, og alt gikk bra. Puh!

      1. Takk for at du deler din historie. Nei når man ikke har bil er det helt klart, men da kan man forsøke å alliere seg med andre venner som skal dit, for de reiser sjelden alene på slike fester. Uansett er tanken å bry seg om de, og vise det for ungdommen. Nei vi kan ikke skåne de for alt, og det er viktig som du sier å gi de rom. Ha en flott dag videre 🙂

      2. Litt trist at du henger ut faren til dine barn om at han er alkoholiker. Og samtidig legge ved at du synes det er helt ok å ta en overstadig beruset jente inn i huset ditt, uten å kontakte foreldrene. Som far ville jeg hatt beskjed viss min datter eller sønn lå overstadig beruset ute eller i et annet hjem. Bare til ettertanke

    2. Hei: Vi to heter Ciaran og Ciara Cassidy, Vi er en gutt og en jente på 19 år, som er bror og søster, tvillinger og bestevenner. Vi to drikker ikke alkohol noen av oss, vi synes at alkohol er skummelt, og vi synes at det er skummelt når mennesker blir skikkelig fulle. Så vi forstår godt at du er bekymret for tenåringene dine, siden de skal på en fest der det er alkohol. Vi håper at det går bra, og at tenåringene dine kom seg trygt hjem etter festen.

      Hilsen Tvillingbror og Tvillingsøster på 19 år. Som er Bestevenner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg