Tips til deg som overspiser i jula

Vi er inne i en periode av året hvor det skal fråtses i mat, godis og noe godt i glasset. Det er mange som har gode tradisjoner rundt dette. Det skal handles så mye mat at vi har til langt ut på nyåret. Jeg er overbevist om at det er mange mennesker som har mat helt til påske i fryseren, som opprinnelig var kjøpt inn til jul og nyttårshelgen. Så skal det bakes, der er det mange som spiser julekaker til langt ut i februar. Et hav av tradisjoner som vi mennesker har vendt oss til.

Det er vondt å overspise, og du vet den følelsen når du har spist litt mye og må bare løsne på bukseknappen. For det er rett før den spretter opp av seg selv. Det er ingen god følelse. Og i jula skal vi kose oss litt ekstra. Det er lov, og ta seg en pepperkake ekstra gjør ingenting.

Jeg er i en fase hvor jeg har gått ned mange kilo siden april, og er nå inne i en periode hvor jeg forsøker å stabilisere vekta. Det er ikke bare det at man skal ned i vekt, men det å holde den der uten å sprette opp uka etter er det største ved det hele. Nå kjenner jeg godt til min egen formel, og hva som må til for å lykkes, og det er egentlig ikke så vanskelig. Jeg lever stort sett normalt, og spiser det resten av familien spiser, og kan fint ta en skål med is på fredag, godis på lørdag og allikevel føle at jeg gjør det riktig.

Det handler om å ha med seg hodet til en hver tid, og mange sier at du blir hva du spiser. Det er noe i det. Jeg har spist stort det det jeg ønsker i mange år og har ofte spist for mye. Det er overhodet ingen god følelse, men nå er det et helt annet liv. Det er som natt og dag. Jeg føler meg i god form, og har ingen smerter i mage eller lignende. Det blir ofte slik i en setting hvor du overspiser at du føler deg for det første hel elendig, så får du dårlig samvittighet, i tillegg legger kiloene seg på der du ikke vil ha de.

Det sier seg selv om du kun spiser alt du vil uten å bevege deg en eneste meter, så blir det et dårlig regnestykke. Du vil ikke klare å få det stykket til å gå opp. Det å gå seg en daglig tur gjør mye både til sinns, og med kroppen. Og jeg er hele tiden opptatt at å kunne spise det jeg ønsker, men i mindre skala. Det å spise små mengder av det du ønsker, gjør at du kan ha det bra med deg selv, og du trenger ikke ta store grep til hverdag og helg.

Det er mange som tar store grep og setter en dato for slanking. Startskuddet går og du går fra og spise hamburger til tørt knekkebrød over natten, da ber du om trøbbel. Og du vil sjelden lykkes med dette! Føl deg klar for det, start pent, så garanterer jeg deg at resten kommer av seg selv. Start gjerne med noen gåturer, så er det jo dumt å gå rett hjem etter en gåtur og dytte innpå en 200 gr sjokoladeplate. Du vil raskt føle en mestring.

Når du har gått noen dager, det trenger ikke være kjempe lengder på flere kilometer. Start i det små. Og når du har gått noen dager som sagt så vil du etterhvert kjenne at du ikke har lyst til å “ødelegge” dette med samme, og du begynner å spise litt sunnere. Og det viktigste av alt….spis mindre av alt. Er du vant med 2 lomper med taco på fredag, reduser til 1 lompe. Det er innenfor. Er du vant med 2 rundstykker i helgen….reduser til 1, og spis den sakte. Du vil her føle at du spiser mye, men sannheten er at du spiser mindre, men bruker mer tid på maten.

I jula er det mange fridager, spis og kos deg men i små mengder, og det er lov, så lenge du vet formelen for å komme seg tilbake på “vinnersporet” . Unn deg litt ekstra kos i denne tiden, så kommer januar, og da trenger man ikke store nyttårsforsetter. De sprekker ofte 3.uka, for du vet du har ofte igjen en del mat, kos og snacks etter høytiden. Og det er dumt å kaste mat.

Jeg har snart gått ned 20 kg siden april, og stortrives i min “nye” kropp. Jeg er full av energi, og gleder meg til hver dag.

Jeg hjelper deg gjerne inn på “vinnersporet” ! Bare ta kontakt.

Ha en nydelig dag, og husk du er god nok akkurat som du er 🙂

Del gjerne

tenaaringspappa

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg