Pappa, hvorfor kan vi ikke bruke…

Det er mange der ute som ikke aksepterer bruk av caps eller hodeplagg innendørs. For eksempel på skolen. Der skal man ta av seg lua, capsen og ha hodet fritt. Er dette noe som er gammeldags, eller er det mange som fører dette videre. Hvorfor er det egentlig sånn? La oss dykke litt i dette…..

Linus her i huset er en gutt som daglig går med både caps og lue, nei ikke samtidig:) men han er glad i å bruke det. Og det er mange gutter som daglig er “avhengig” av hodet plagget. Så dukker spørsmålet opp, hvorfor kan jeg ikke bruke capsen innendørs? Hva er problemet?

Jeg sliter litt med å forsvare dette, for jeg ser ikke noe problem med at han har den på inne, for eksempel rundt middagsbordet, eller når vi spiser frokost. For oss spiller det svært liten rolle, men vi vet at flere lærere ikke aksepterer det. Her og er det veldig forskjellig fra lærer til lærer, fordi det er mange lærere som aksepterer det, og bryr seg ikke om det på skolen, mens andre må legge den i garderoben.

Er det en gammel skikk som henger igjen, eller er det ufint? Er det virkelig ufint å ha på caps ved bordet? Jeg forstår selvsagt lue, det er et mer uteplagg. Andre kulturer ha på seg hode plagg. Jeg får spørsmål fra flere barn….Hvorfor får de lov til å gå med lue innendørs og ikke vi. De forstår ikke hvis jeg forteller at det er fordi kulturen er slik. Det blir jo en klassisk forskjell her, når noen får lov, mens andre må ta av seg. Og om vi hadde fortalt at det er vår kultur i familien, hadde ikke det blitt akseptert.

Vi opplever at mange unge lærere synes dette er helt greit, og bryr seg fint lite om det. De gjemmer øynene akkurat bak capsen. Det er mange barn som har langt hår. Er det slik at de må sette det opp i hestehale, eller strikk. Jeg kjenner jeg blir ikke helt klok, og jeg får ikke noe godt svar når dette tas opp på de ulike skolene.

Er det noen her som kan svare meg på dette, hadde det vært flott. Finnes det for eksempel en lov mot lue og caps inne, eller er det bare en god gammel skikk, som har gått ut på dato?

For oss her ihvertfall ser ikke vi noe problem her, og det bør være likt, om dette skal håndheves på en god måte, forskjeller kan tolkes feil, og det blir usikre barn.

Bidra gjerne med ditt svar om hvordan dere praktiserer dette hos dere?

Ha en videre finfin dag, og kos deg masse med eller uten hodeplagg:)

tenaaringspappa

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg