Naturen kan brukes til terapi

Vi er midtveis i september, det blir sakte med sikkert tidligere mørkt ute. Vi er på vei mot mørketiden! En tid som mange mennesker frykter. Spesielt de som sliter med depresjoner og andre psykiske plager.

Mørketiden kan være svært plagsom, den kan trykke deg lengre ned enn du evner å rå over. Ikke la deg drive med som treverk i vann. Forsøk å forberede deg til dette, for om du er en av de som sliter med dette hvert eneste år, virker det som en stor mørk skygge som ligger over deg. Og når du først er i den, føles den umenneskelig lang. Det er lenge mørkt, og litt nærmere jul nå, så er det mørkt før kl 16. Det er noe dritt, rett og slett, men jeg skal forsøke å gi deg noen gode råd til hva du kan gjøre for å holde hodet over vann så langt det lar seg gjøre.

Det er mange som setter opp store høye gjerder ved denne tiden, men om du er ute i “god tid” Så kan du avverge dette når du kjenner det på kroppen.

Forsøk å sette deg noen små mål for hva du skal bruke mørketiden til. Med en liten plan, kan den gjøres et hakk bedre, og kanskje du til og med blir litt hektet av de tingene du ønsker å bruke tiden på, så skal du se at dagene vil gli i hverandre og du kommer deg styrket ut av den ellers så tunge og vanskelige tiden.

Et godt tips er å komme seg ut, Planlegg en tur ut i det fri, sett seg et mål om at du skal bruke 1 time utendørs minimum 2 dager i uka. Når du først kommer deg over dørstokken, vil du føle en slags befrielse. Når du går en tur, det trenger ikke være rask gange, joggetur eller lignende. Ikke sett deg høye mål, men forsøk å starte i det små. Det gjør det enklere for deg å mestre. Du vil samtidig få en god mestringsfølelse. Jeg er ute ofte hver dag og startet helt i det små med gåturer, og økte dette mer og mer til å kunne jogge lengre distanser i dag.

Det er helt nydelig og jeg gleder meg til hver eneste joggetur som skal utføres. Og får jeg ikke gjort dette den dagen jeg har planlagt blir jeg fort ligg snurt, jeg føler jeg må gjennomføre om jeg planlegger. Det å gå inn i sin egen boble, frigjøre tanker og føle seg når du er ute å vandrer kan ikke beskrives. Det må bare oppleves. Det koster så lite, det er ikke dyre summer som må betales på trening senter osv, det holder med å ha et par gode sko, kanskje en propp i øret til musikk, og du kan bare gå rett ut fra din egen husvegg. Eller kjøre til en skog i nærheten.

Det kan helt sikkert føles så uendelig fjernt akkurat nå om du ikke er der, men jeg skal si deg du raskt kommer i modus. Og ofte er det største hinderet til oss mennesker det å komme seg ut døren hjemme. Den berømte dørstokk mila. Det å bryte opp med det vante er smart, og gagner deg i det lange løp.

Det er mange som sliter med høst depresjon, og det er vondt. Vondt for oss som er rundt og se at mennesker går i en sort boble, uten å ønske det selv. Det er ikke alle som klarer å se det selv, og det er få som klarer å gjøre noe med det. Mange går i sin egen mørke boble helt frem til våren. Først da får de noen måneder med lys og bedre tanker. Jeg anbefaler deg å forsøke.

Følg med på instagram og snapchat, og la deg bli inspirert.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt til at du skal få det bedre, men du må vill det, du må være villig til å endre en kanskje allerede satt hverdag. Planlegg dagen i forveien at du skal ut å gå. Start der. Sett frem skoene dine, slik at du ikke så enkelt kan unngå å lufte deg. Når du kommer tilbake fra en gåtur, vil du få en meget god samvittighet, du vil kunne slappe av på sofa´n og samtidig føle deg bra. Det er en fantastisk tanke.Jeg har selv blitt hektet ,og ute i skogen resetter du de fleste tanker. Du går inn i en boble, og bør ikke tenke på annet enn å stable bena:)

Jeg heier på deg, og har trua på at du får til dette. Send meg en mld og si hvordan det går, jeg svarer 🙂

Ha en flott høst dag videre

Del gjerne

-tenaaringspappa-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg