Når elgen står midt på stien…..

I går kveld løp jeg en deilig joggetur på 5 km. Og det var helt nydelig. Det frister selvsagt å heller ta en tur på stranda, det er varmt og godt om dagen, og da blir det ekstra tungt å tenke på løping, eller fysisk aktivitet. En kan ikke stoppe opp og trene, fordi det er varmt. Det er like viktig, kanskje ennå viktigere og holde kroppen i gang, nå som det er sommer.

Naturlig nok er det mange som spiser både is, mer usunn kost enn ellers i året. Så da er det greit å holde kroppen varm. Jada varm blir det ellers fordi det er varmt ute, men etter en lett joggetur så føler du deg kokt i ansiktet. Det er bare digg, da føler du at du har gjort noe godt med kroppen.

I mange år har har jeg alltid tenkt at etter sommeren nå, da skal jeg komme i gang på ordentlig. Så går sommeren, du koser deg gjerne litt ekstra og legger plutselig på deg et par kilo ekstra. Så er sommeren over, og du har egentlig planer om å sette i gang med trening. Den kneika der er stor. Det er ingenting å vente på om du går med planer om livsstil endring. Det er bare å starte med det samme. For å planlegge en dato for når du skal begynne er håpløst. Der snakker jeg av erfaring.

Går du med planer om endring i kosten din og at du skal gå noen skritt i løpet av uka, så gjør det. Nøl ikke med det. Det er mange som tenker at de bare skal kose seg litt ekstra først, slik at de skal gå over i en helt ny takt. Den tanken er det bare å legge fra seg med samme.

Begynn i dag, gå deg en deilig tur. Du vil raskt etter noen dager merke at dette ga mersmak. Du får energi av dette, og det ene drar med seg det andre. Du finner ut at du kanskje skal kutte ned på mat inntaket. Du begynner å spise mindre, og mindre. Magesekken din “krymper” og du orker ikke lenger så mye mat som tidligere.

Det er viktig å hele tiden tenke at du skal leve stort sett som normalt. Spise det de andre spiser i din familie, eller om du er enslig så spiser du jo hva du vil. Da er det nok enklere å følge en liten plan slavisk. Det er selvsagt rom for utskeielser! Og er det en dag du er bedt bort på i bursdag eller lignende som vi ofte blir så skal du ikke gå i kjelleren av den grunn. Det er lov å spise kake, og snacks. For det er helheten som teller. Den ene dagen i uka du tar litt ekstra godt, så ikke la deg føre deg ned i kjelleren.

Det er bare viktig at du ikke gjør det hver dag. For da vil det raskt gå galt. Det sier seg litt selv.

Det ene fører med seg det andre. Nå har jeg holdt på slik i noen uker, så gleder meg over hver eneste tur jeg tar i skogen. Helt fantastisk å bevege seg, ta en joggetur. Kjenne at du bruker kroppen, og hver gang du gjør det blir en konkurranse med deg selv. Du skal etterhvert se at du vil klare en bedre tid på f.eks 5 km enn du tidligere har gjort. Og dette får du til.

I går løp jeg i skogen, 5 km, og midt på stien sto det en elg. Den titta på meg med store ører, og ser jo helt avslappet ut. Hjertet mitt var ikke avslappet for å si det sånn. Du får litt ekstra puls, og når jeg stopper svermer det rundt meg med mygg. De vil jo også ha sin del av kaka!

Vi samler oss en del andre der også, da ingen vil være den første til å gå forbi elgen. Etter en kort stund så gjorde vi det bare og elgen gikk rolig av sted vekk fra stien. Nå skal det sies at det er ofte vi kan se elg på nært hold i Kalnesskogen, men det er ikke ofte den legges merke til som i går.

Vel hjemme blir det et par knekkebrød, og deilig vann, og du har lov til å legge deg i water på sofa´n!

I dag blir det en ny tur for i morgen er det veiedag ! Gleder meg alltid til fredager, for å se hvordan det har gått den siste uken

Ha en knallfin dag i sommersola, og se opp for elgen.

Prekæs

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg