Måtte en tur innom ambassaden i Gdansk…..

Jeg har vært så spent på hvordan i alle dager skal jeg komme meg hjem fra Sopot? Er jeg nødt til å kjøre den samme veien tilbake over 13 timer, eller finnes det en annen mulighet. Jeg er fremdeles forbanna på Ryanair, og den vil nok sitte i en god stund. Dette glemmes ikke med det første!

Det er litt kjipt og gå med den usikkerheten i ferien. I verste fall så må jeg og Nadin kjøre hjem igjen slik vi kom oss til Sopot. Den usikkerheten blir man gal av. Forrige uke, tok jeg kontakt med ambassaden i Gdansk, i håp om litt hjelp til å få et nødreisedokument. Møtte der en meget hyggelig dame, som forsto mitt problem, og måtte forhøre seg med hovedambassaden i Warsawa. Det er der de som bestemmer sitter.

Det ble noen mail frem og tilbake, og den siste mailen hun sendte at den nærmeste avdelingen ikke lenger kunne utstede nødpass, eller nød reisedokument. Hun sa at vi måtte til Warsawa. Det er kjipt og måtte helt dit, for da snakker vi brått 4 timer hver vei med bil. Vi slo oss til ro med at vi måtte dit, men senere på kvelden kom det en mail fra Avdeling i Gdansk……Ring meg så fort du kan sa skrev hun….

Jeg ringer umiddelbart, og hun kan komme med en gladnyhet….Hun har nemlig snakket med sjefen sin, og fått dispensasjon til og utstede nødreisedokument til meg. Og jeg kan møte i Gdansk dagen eter kl 11.00, med passfoto.

Jubelen står i taket, nå løser det seg og jeg kan faktisk komme meg hjem med flyet sammen med resten av familien…..

Jeg møter opp til avtalt tid, og møter en hyggelig og meget behjelpelig dame. Vi skriver de nødvendige papirer, jeg signerer og får med meg beviset! Takk og lov for at dette ordner seg, MEN…..

Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med tanken uansett, før jeg faktisk sitter på flyet. Vi snakker sammen og blir enige om at hvis jeg blir stoppe med dette, så må de bare reise med flyet så får jeg bli igjen og finne en alternativ rute hjem….For bil den har jeg ikke lenger…..

På lørdag dro Nadin og Tobias hjem, via fergen fra Gdynia til Karlskrona…Derfra er det 6 timer hjem til Fredrikstad. Det er overkommelig, og de får seg en god og fin båttur sammen. Det er jo litt stas og ta den fergen og.

Jeg kjøper billett til de, men de er noe usikre på om de faktisk må ha pass der og. Eller om det holder med norsk førerkort. Nadin har jo ingen pass, men Tobias har det. Båten går kl 09.00, og de møter opp i 7 tiden, for å være sikker på at dette går bra. 07.10 ringer tlf min….Det er Nadin…..Hun forteller at de må ha pass på fergen, og får ikke bli meg….Nå kjenner jeg det rakner fullstendig…..Men beholder allikevel roen….

Hun sier det er et lite håp her….De får beskjed om å gå inn i resepsjonen, noe de gjør. Det får de beskjed om at de kan snakke med kapteinen om han kan gå god for de, slik at de kommer seg over havet….30 minutter før avreise får de beskjed om at de kan bli med fergen….Nå løser det seg, og de kan komme seg trygt hjem. Noe flaks må vi ha med denne turen 🙂

Så var det dagens flytur….Jeg kjenner det blir rimelig hot under armene, og tenker at jeg fort kan besvime fordi jeg er så nervøs for om jeg må bli igjen i Polen eller får bli med hjem….

Vi kommer til gate, og viser boardingpass, og mitt nødreisedokument. Mannen bak skranken sier….ok gå inn….HERREGUD er det virkelig sant. Jeg får lyst til å bare skrike av glede, men kan jo ikke det. Da hadde jeg nok måtte bli igjen i Polen uansett, fordi de trodde jeg var GAL 🙂

Vi kommer oss helskinnet hjem til Fredrikstad, og det er helt nydelig. Vi har lært masse av dette, aldri reis uten pass selv om bekreftelse fra flyselskapet!

Nå legger vi bena godt opp i sofa´n og nyter en god film

Ønsker deg en kos og fin kveld videre:)

tenaaringspappa

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg