Hvorfor MÅ du utsette ditt eget land for fare?

Det er Juli, det er sommer, men sommervarmen er ikke helt som den burde være. Det var varmere flere steder ved pinse, og vi hadde noen fine uker med varme over 30 gr. Det var litt i overkant varmt synes nå jeg, og vi søkte skyggen. I tillegg til å kline på med noen liter med solkrem. Noe av det viktigste du kan pakke med i kofferten nå på sommmerstid er faktisk solkrem. Ikke tenk at dette trenger du ikke, du kan like gjerne på hudkreft du som alle andre!

Det er noe helt annet jeg kjenner jeg blir forbannet over, og det er de menneskene som velger å dra utenlands nå! Hvordan tør du å trosse de reiserådene som gis, og sette deg på et fly til et land som nettopp har vært total stengt? Er du klar over hvilken risiko du bærer, og at du fort kan dra med deg smitte tilbake til Norge.

Vi har god kontroll her i landet på dette, og vi er blant de land som har minst smitte og dødsfall, det er en grunn til det. De som styrer dette land har gjort noe riktig og fortjener masse kred. Se bare til Sverige hvor dårlig stelt det er der selv den dag i dag, og mange nordmenn sutrer over at vi ikke kan reise på harryhandel! Slutt å syt, og tenk deg heller nøye om. Vi får jo tak i alle de varene her til lands også. Du trenger ikke utsette deg selv, og dine medborgere fordi du absolutt skal ha den rimelige osten i Sverige.

Nå nylig fikk vi informasjon om at vi igjen kan reise til andre europeiske land som Spania, Hellas og mange andre land som er i grønn sone. Er det verdt å utsette seg for smitte? Jeg ville aldri reist utenlands uansett i disse dager! Det er langt tryggere og være her i landet vårt nå i sommer, og etter min mening så burde grensene vært stengt til tidligst høstferien. Vi må belage oss på økt smitte, det kan vi ikke unngå. Vi får bare håpe at du ikke har skyld i at landet vårt må stenge ned på nytt !!

Det er ikke bare du og din familie som vil ferdes rundt i utlandet, det vil være folk fra andre land, og oppblussing av covid vil også skje der du ferdes i utlandet, det er smitte vi ikke har kontroll på. Hvorfor utsetter du ditt eget land for fare??? Det er nettopp det du gjør ved å være en stor smule egoist. Du tenker lite på andre enn deg selv akkurat med dette.

Selv om regjeringen har sagt ja til dette, sier de ikke at det er trygt! Og de sier i samme setning at vi helst ikke bør reise til andre land, men feriere i vårt eget lille land i år. Kan vi ikke alle stå sammen om dette, og heller bestille utenlands reise neste år. Satse på at det er på langt nær tryggere da.

Jeg er en av de som bryr meg om andre, og utsetter ingen for fare ved å for eksempel feriere i eget land. Jeg er sikker på at du vil bli positivt overrasket over alt det du går glipp av. Og det er mange som snakker om bompenger osv. Når du er i Spania, så er det bompenger der og. OG jeg er sikker på at du betaler mer for reisa dit, enn du ville gjort i bompenger her i Norge.

Vi må ikke glemme at det for kun kort tid siden var stor krise i nesten hele verden. Flere land ble stengt og folk mistet jobbene sine. Helsepersonell jobbet døgnet rundt for å holde liv i oss, og behandle de syke. Det du nå gjør er som å stikke fingeren opp i ansiktet på de!

Tenk deg om en gang til, er det virkelig verdt å ta den turen i år. Går du rundt å tenker at du ikke kommer til å bli smittet uansett? Hvorfor skal ikke du kunne bli smittet? Hva er så unikt med deg?

Vi må fremdeles stå sammen om dette, og vi må gjøre det i lag. Det hjelper ikke at enkelte personer står i dette alene, da vil vi ikke klare. Og en ting til, er det riktig at vi andre som faktisk blir igjen her hjemme rydder opp etter deg?  Du stikker bare av og lar oss stå igjen alene med jobben.

Tenk deg nøye om, og vis at du også bryr deg!

-tenaaringspappa- 

13 kommentarer
    1. Hjertens enig med deg 🙂
      Synes det er veldig respektløst av dem som nå reiser utenlands, selv om det er lov. Det er på eget ansvar, og risikoen for alvorlige konsekvenser er stor.
      Og så tenker jeg: Er ikke vårt eget land godt nok? Vi bor i et av verdens vakreste land, hvorfor ikke bli bedre kjent med alt det flotte vi har her i landet? Det er jo en gylden anledning ♥

    2. Det burde vært forbud mot utreise..Og innreise for andre..Så lenge viruset er aktivt så er det veldig uklokt å åpne opp grensene.

    3. Først vil jeg si at jeg ikke skal noen plasser på ferie, verken her i landet eller i utlandet. Ingen skal føle skam ved å reise utenlands sier både regjering og Balstad, for ingen av oss vet grunnen for at folk vil reise. Kanskje du har syke foreldre i et annet land, har blitt besteforeldre under hovud til noen som bor i et annet land, kjærester og en haug med andre grunner. Hvem er VI som liksom skal sette oss til doms over andre. Det er jeg IKKE med på

    4. Tusen takk for godt skrevet. Jeg har voksne barn og små barnebarn, er i risikogruppen og holder meg heime. Mine barn og barnebarn har besøkt oss, men selv en ettårsdag i Oslo kan bli sløyfet hvis smittetallet går opp. Jeg gamler ikke med egen el andres helse.

    5. Jeg er absolutt enig i utgangspunktet med det å holde seg hjemme i Norge i sommer i solidaritet med alle som har oppført seg etter anbefalingene og fremdeles synes at det å være restriktiv i sine bevegelser er det beste for oss alle.

      Jeg har imidlertid tanker om det å foreta reiser til utlandet under visse omstendigheter. Dette kan være f.eks. alvorlig sykdom og/eller død hos nær slektning, eller familiebesøk til eldre, nære slektninger. Ikke for å si at slike reiser er helt ok, men det er positivt å kunne ta en individuell vurdering over reisens hensikt opp mot risikoen både i utlandet og ved hjemkomsten til Norge. Ansvarlige borgere ville forhåpentligvis foreta en viss selvpålagt isolasjon etter hjemkomsten i tillegg til å ha fulgt sikkerhetstiltak under reisen.

      Men for å gjenta: jeg har ingen sympati med de som “må” reise til syden, fordi det er det de pleier å gjøre å sommeren.

    6. Jeg er tildels enig i det du skriver, men er det noen grunn til at du ikke nevner noe om det at landet vårt er åpnet opp igjen for turister fra de samme landene som vi har åpnet opp for å reise til uten karantene ved hjemkomst? Når man ser bilder fra Prekestolen og andre steder nå så tror jeg ikke at risikoen er så veldig mye større i land som f. eks. Danmark og Tyskland.

    7. Det er skrevet om i tidligere innlegg. Påpeler dette der, er sterkt i mot dette også. Nå risikerer se som er i Spania karantene fra pg med fredag. Så helt riktig var det nok ikke😷

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg